Wat is predestinatie en wat zegt Gods Woord
door
J.W.Weeda
Wat is predestinatie?
De betekenis van predestinatie of voorbeschikking is een theologisch concept wat voorstelt dat God onze Schepper van tevoren besluit wie gered wordt en wie niet en dat dit besluit onveranderlijk is. Het is een leer dat binnen het Christendom voorkomt en komt van Johannes Calvijn. Het houdt dus in dat God een eeuwig besluit heeft genomen over elk mens wie naar de hemel of naar de hel gaat.
Wie was Johannes Calvijn?
Johannes Calvijn, geboren als Jehan Cauvin, was een Frans-Zwitserse christelijke theoloog tijdens de reformatie. Johannes Calvijn werd geboren op 10 juli 1509 te Noyon Frankrijk en is op 27 mei 1564 te Geneve overleden.
Eerst wat over zijn leven: Johannes Calvijn werd geboren op 10 juli 1509 in de Noord-Franse plaats Noyon, als Je(h)an Cauvin. Zijn vader Gérard Calvijn was financieel administrateur van de plaatselijke kathedraal. Gerard was een enigszins autoritaire man, die ernaar streefde om zijn gezin snel en hoog te laten klimmen op de maatschappelijke ladder. Over zijn moeder, Jeanne Lefranc is weinig bekend daar zij op jonge leeftijd stierf Wel weten we dat ze regelmatig op pelgrimstocht ging. Johannes had vier broers en twee zussen, van wie de meesten later in het Protestantse kamp terechtkwamen.
Gerard, Jeans vader, wilde dat zijn zoon Johannes priester werd en hij regelde dat de kerk de opleiding van zijn zoon betaalde. In 1523, op veertienjarige leeftijd vertrok Johannes daarom naar Parijs om te gaan studeren aan het College de la Marche, waar hij lessen in het Latijn kreeg van de diepgelovige pedagoog Marthurin Cordier. Het Corderius College in Amersfoort is naar deze man vernoemd. Cordier merkte al snel dat Jean een bovengemiddeld talent had en de twee raakten goed bevriend. Na een paar maanden vervolgde Jean zijn studie aan het College Montaigu, waar hij zich vier jaar verdiepte in de ‘vrije kunsten’ (artes liberales). De theologische opleiding die Johannes volgde was streng orthodox-katholiek. Er vond veel theologische slimme, maar vaak onnodig ingewikkelde manier van redeneren plaats, met name door de theologen Noël Bedier en Piere Tempête, met als resultaat dat meerdere geestelijken die blijk gaven van Lutherse sympathieën de doodstraf kregen. Een van de slachtoffers was de augustijner monnik Jean Vallière die in 1523 levend werd verbrand. In datzelfde jaar begon Johannes Calvijn deze theologische opleiding.
In 1528 vertrok Johannes Calvijn of Jean Cauvin naar Orléans. Gerard zijn vader had een conflict met de rooms-katholieke kerk. Door dit conflict besloot Gerard dat Johannes daarom beter rechten kon studeren in Orléans. Johannes gehoorzaamde zijn vader en begon aan deze juridische opleiding, die hij na een jaar vervolgde in Bourges, Deze studie kwam later goed uit toen hij de protestantse kerk organiseerde. In de steden Orléans en Bourges was er veel belangstelling voor humanisme. Er waren dan ook centra van het humanisme in Orleans en Bourges. Johannes kwam hierdoor in aanraking met deze geestelijke stroming. Het humanisme stelt het individu centraal en bepleitte een terugkeer naar de klassieken. Het humanisme scherpte Johannes opvatting kritisch en wetenschappelijk te werk te gaan en de bronnen te onderzoeken, een benadering die hij deelde met onder andere Erasmus en Luther. In het jaar 1532 promoveerde Johannes Calvijn tot doctor in de rechten en liet zijn naam veranderen van Jean Cauvin naar Johannes Calvijn.
Uit de jaren 1528-1532 is niet veel bekend of Johannes reformatorische sympathieën had. Vermoedelijk had Johannes een schokkende ervaring in 1531 wat van invloed op Johannes’ houding is geweest ten opzichte van de Rooms-katholieke kerk. Zijn vader Gérard was ernstig ziek geworden, waarna Johannes besloot hem op te zoeken in Parijs. De doodzieke Gérard was inmiddels uit de Rooms Katholieke kerk gezet en Johannes maakte de vernederende onderhandelingen mee die zijn familie met de kerk voerde om hem toch nog kerkelijk te kunnen begraven.
In 1533 of 1534 maakte Johannes een persoonlijke bekering mee én koos hij ervoor de reformatie te gaan steunen. De keuze voor het protestantisme betekende dat hij Frankrijk moest ontvluchten. Via onder meer Poitiers waar hij in 1534 met andere vluchtelingen voor het eerst het avondmaal vierde , kwam hij in 1535 in het Zwitserse Basel. In 1536 reisde Johannes Calvijn door naar Genève.
In Genève trad Johannes Calvijn, op aandringen van de plaatselijke protestantse voorganger Guillaume Farel (1489-1565), aan als prediker en later als pastor. Vanwege een conflict met de stad over de zelfstandigheid van de kerk ten opzichte van het stadsbestuur, en een meningverschil met Farel over het avondmaal, vertrok Calvijn naar Straatsburg. Daar leidde hij van 1538 tot 1541 een vluchtelingengemeente en raakte hij onder invloed van de theologie van Martin Bucer (1491-1551), een Duitse protestantse theoloog en reformator.
In deze periode, in augustus 1540 trad Johannes in het huwelijk met Idelette de Bure. Zij was de weduwe van Calvijns doperse tegenstander Jean Stordeur. Over Johannes huwelijk met Idelette is niet veel bekend. Alles wijst erop dat er sprake was van een verstandshuwelijk.
Op aandringen van personen uit Genève keerde Johannes Calvijn terug naar Zwitserland waar hij zich tot zijn dood bleef bezighouden met preken, pastoraat, publiceren en het geven van onderwijs. Met name heel belangrijk was in 1559 de oprichting van de Academie in Genève. Dit is de huidige Universiteit van Genève waar mensen opgeleid kunnen worden in de protestantse leer.
Wat is de leer van Calvijn?
De kern waar deze leer om draait is dit: de eer van God en behoudenis van de mens. Dit komt in alle teksten van Calvijn in zijn boek de Institutie terug. Johannes Calvijn leerde dat de Bijbel de hoogste autoriteit is en dat God soeverein is over alle aspecten van het leven, inclusief het uitverkiezen van mensen tot geloof (predestinatie). Hij benadrukte ook de rechtvaardiging door geloof alleen. Hij vond het ook belangrijk dat de mens een vroom en ordelijk leven zou leiden. Dit leidde tot de ontwikkeling van het calvinisme. De institutie begon hij te schrijven in het jaar 1536 en werd in de loop van de jaren aangevuld. De institutie is een dogmatisch werk uit de geschiedenis van het protestantisme. De gerefomeerde staatsman Groen van Prinsterer zei dat met de Institutie de protestantse theologie afgerond was. De institutie is een handleiding bij het lezen van de Bijbel en het riep mensen op tot vroomheid.
Hieronder kunt u een aantal punten lezen van de leer van Calvijn:
De Bijbel als hoogste gezag: